Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 22., vasárnap
Helyszín: Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia

Út a Szemien-hegységbe.

dzseládapáviánok a Szemien-hegységben

Alig másfél napot töltöttünk el Etiópiában, de máris egy kis levegővételre volt szükségünk. Etiópiát leginkább Indiához lehetne hasonlítani. Képtelenség lazítani, mindig nyomul valaki, vagy kéreget. Kivétel nélkül mindenki trükköz az árakkal, állandóan résen kell lenni, ami nagyon fárasztó már másfél nap után is. Másfél nap elteltével, máris visszasírjuk a békés, nyugodt Szudánt.

A mélypontunkat a mai reggel jelentette. De az egész még a határátlépésnél kezdődött, amikor „segítőkész” barátaink ránk tapadtak, és képtelenek voltunk bárkitől is megtudni a minibusz reális árát. Fülemben cseng a fiú mondata: „barátom, itt nem kell aggódnod, itt nem fognak zaklatni, ez nem Szudán!”. Tényleg nem az.

Ma reggel a tegnapelőttihez hasonló történet zajlott le kétszer is. Először az utcai riksással. A szálloda recepciósától tudtuk, hogy az ár öt-tíz birr. Ehelyett ő húszért akart elvinni minket a buszpályaudvarra, fejenként. Szó nélkül faképnél hagytuk, hiába csökkentette végül tízre az árát. Én már nem alkuszom gazemberekkel. Inkább gyalog tettük meg a nagyjából egy kilométeres távolságot.

Ott ugyanez megismétlődött a minibusszal, aki ötvenet kért. Szerencsétlenségére kivételesen tudtam, hogy harmincöt körül kell lennie az árnak, mert tegnap már érdeklődtünk. Elszakadt a cérna, és nem finomkodtam, amikor a pályaudvar közepén elmondtam neki a véleményemet. Őt is faképnél hagytuk, hiába ment le utólag harmincnyolcra az árral. Még csak elnézést se kérnek!

etióp juhászok
etióp juhászok a Szemien-hegységben

Végül busszal érkeztünk Debarkba, ahol mindenkit lerázva, aki csak leszólított, egyenesen a nemzeti park irodájába tartottunk, és megszerveztük a következő pár napunkat. Viszonylag simán ment, leszámítva azt az apróságot, hogy a terepjárót bérbe adó ember a park hivatalos ezer birres listaára helyett ezerkétszázat kért a „nehezen járható, esőáztatta utak” miatt. Ez, mint később kiderült, csak trükkös átverés volt, az út tökéletes állapotban van. Később telefonon tudomására is hoztam elégedetlenségemet, és még nem tudom, hogy hogy fogjuk ezt rendezni, hisz elvileg visszafelé is az ő terepjárója fog vinni minket a Simien Lodge-tól. Mindenestre megnyugtató, hogy ezúttal ravaszabb voltam, és nem fizettem ki előre a teljes viteldíjat, hanem a visszaútnak csak a felét.

A Szemien-hegység Afrika egyik legnagyobb hegyvonulata, tucatnyi csúcsa van 4000 méter fölött, köztük a Rász-Dasen, ami Afrika negyedik legmagasabb hegye. A hegység nemzeti park. A dzseládapávián, az etióp farkas, az abesszin kőszáli kecske, a foltos hiéna, a sakál, és a lammergeier, vagyis a saskeselyű otthona. Azt beszélik leopárd is lakik a parkban, de az nagyon rejtőzködő állat. Eggyel mindenesetre már találkoztunk: a Nemzeti Park Hivatalában nézett ránk, kitömött állapotban szegény.

Úgy délután kettő körül összeállt a túracsapat, kettőnkkel, egy idegenvezetővel, és egy helyi nyomolvasóval, „scouttal”, aki egy jókora mordályt cipel magával, és meglehetősen marcona kinézetű alak. A nyomolvasó ismeri az utat, de nem beszél angolul. A vezető beszél angolul, és felkészült a nemzeti parkból, de egyedül eltéved.

nyomolvasónk

Debarkban minden élelmiszert megvettünk, amire szükségünk lehet, természetesen jól felfújt, lényegében európai árakon. Hat másfél literes ásványvíz, húsz kis kenyér, hat halkonzerv, három olajos és három paradicsomos, két csomag keksz, egy üveg narancslekvár és két kiló banán volt, amit sebtében felmarkoltunk. Három éjszakát fogunk a parkban eltölteni, amiért négy teljes napot kell fizetni: belépőt a parknak (fejenként naponta 90 birr), engedélyt a terepjárónak (napi 20 birr) és napidíjat a vezetőnek (napi 200 birr) és a nyomolvasónak (napi 75 birr). Felbérelhettünk volna még egy szakácsot is – mert a vezető és a nyomolvasó nem főz, és öszvért hajcsárral is – mert sem a vezető, sem a nyomolvasó, sem a szakács nem hajtja az öszvért, de ezekre ennyi időre nincs szükségünk.

Terepjárónk a Simien Lodge-nál tett ki minket csöpögő esőben. A Simien Lodge-tól, ami a nemzeti park egyetlen luxusszállodája, már túráztunk is három órát, ami lélegzetelállító volt a délutáni-esti ködös időben, népes dzseládamajom-csordák között. A park eddig gyönyörű. A mai cél, a Szankaber-tábor nagyon alap, de 3250 méteren ez a max, ami elvárható.

Nagy meglepetésünkre este a táborban összetalálkoztunk Korneliusszal és Gittával, a német-ghánai párral, akiket még a Nasszer-tavon ismertünk meg a kompon!