Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 25., szerda
Helyszín: Bahir Dar, Etiópia

Kételyek között.

lefelé a hegyről Szankaberben

Ismét hosszú utat tettünk meg ma. Korán, még napkelte előtt keltünk, és hétkor már el is indultunk le a hegyről. Vezetőnket ma is nekünk kellett felkeltenünk. Teljesen feleslegesnek tartottam jelenlétét az elmúlt négy napban. Lefelé jövet még egyszer találkoztunk azzal a két barátkozó dzseláda-csapattal, amelyikkel felfele is. Láttunk ezen kívül két kis antilopot átmenni az úton, három szarvast és egy hatalmas lammergeiert, amint pár méterrel a fejünk fölött elrepülve megnézett minket magának.

Nagyon jó teljesítmény volt ez az utolsó reggel a részünkről, tizenhárom kilométert tettünk meg Adrival háromezer méter feletti magasságban, teljes cuccunkkal a hátunkon, úgy két és fél óra alatt.

csirkeárus fiú egy faluban Bahir Dar felé

Debarkban panaszt tettem a terepjárós trükk kapcsán, és nem fizettem ki a hivatalos listaáron felüli részt. Nem arról van szó, hogy sóherkednék ezekkel az emberekkel. Szívesen vagyok bőkezű azokkal, akik odateszik magukat. De nem azokkal, akik át akarnak verni. Ez elvi kérdés, és azt hiszem, ezt minden európainak így kellene tennie, és akkor nem fajulnának így el a dolgok. Magával a Nemzeti Park Hivatalának igazgatójával is elbeszélgettem, hogy tud-e róla, hogy a hivatal alkalmazottai trükköznek az árakkal. Értetlenül hallgatta végig az érveimet. Végképp el van ez rontva.

Úgyhogy fogtuk a cuccainkat és magunk mögött hagytuk Debarkot, ezt az elviselhetetlen turistavárost. Újra jött a fárasztó alkudozás, minibuszról minibuszra járva. Újra ismétlődött Metemma és Gonder.

a Tana-tó Bahir Darnál

Gonderben átszálltunk, és késő délután érkeztünk meg Bahir Darba, ahol bejelentkeztünk az Ethio Star hotelbe. Útközben megismerkedtünk egy kedves sráccal, aki nagyon jól és amerikai akcentussal beszélt angolul. Elbeszélgettünk vele, és sok hasznos dolgot megtudtunk tőle, de amikor elkezdte ajánlgatni, hogy egy ismerőse eligazgasson minket Bahir Darban, akkor eltereltük a szót. Ismerős volt már ez a szitu. Este tettünk egy sétát az utcán, és megvacsoráztunk a romantikus Tana-tó partján egy csinos étteremben, a Lakeshore Resortban. Úgy tűnt, hogy ez a menőbb helyiek és a külföldiek kedvelt helye.

Ezzel pár napos kitérő után visszatértünk a Nílushoz! Az 1800 méteren fekvő tó ugyanis a Kék-Nílus forrása, melynek hatalmas vízmennyisége a környező hegyekből származik, például a Szemien-hegységből, ahol az elmúlt napokban túráztunk.

Bahir Dar meglepően kellemes város eddig. Már-már szépnek is mondanám a fekvését és a pálmákkal szegélyezett széles sugárútjait. Jó lesz itt kipihenni a szemieni túrázás fáradalmait.