Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 13., péntek
Helyszín: Kerima, Szudán

Két perzselő sivatag között.

Núri sivatagi homokjában
El-gumaa, azaz péntek van ma, a muzulmánok ünnepnapja. Ma két hete, hogy elindultunk, lényegében utunk felénél járunk.

Egy újabb napot töltöttünk el Kerimában. Kényelmesre fogtuk a programot, de itt ezt másként nem is lehet. Kerima két sivatag, a Núbiai- és a Bajjúdai-sivatag között fekszik, és a valaha általam meglátogatott legforróbb hely. Még árnyékban fekve és semmit téve is elviselhetetlen a hőség, az ember csak piheg, izzad és iszik, semmilyen aktivitásra és evésre sem vágyik. Fél kettőkor megmértem a hőmérsékletet a lázmérőnkkel, 41,2 fokot mutatott árnyékban a verandán. Ugyanott fél négykor újra megmértem, akkor már 43,3 fok volt, az udvaron a pálma alatt pedig 43,5 fok. Ilyen melegben már nincs jó megoldás, mozdulatlanul létezni is fullasztó. Minden tárgy átmelegszik és éget, ahogy hozzáérünk. Éjszakánként kihúzzuk az ágyainkat a szabad ég alá az udvarra, ahogy Szolebben láttuk a háziaktól, itt valamennyire mozog a levegő és jól lehet aludni. Valójában csak napnyugta után kezd elviselhetővé válni az idő, nem meglepő módon a helyi élet is ilyenkor indul be. Kellemesnek pedig csak napkeltekor mondható egy rövid ideig.

Tanutamon fáraó sírkamrája el-Kurruban

Azt is megfigyeltük, hogy reggel még tiszta az ég, de napközben mindig befelhősödik, olyan fátyolossá, de eső nem esik belőle. Napnyugtakor pedig újra eltűnnek a felhők.

Mindezek mellett minden folyton poros. Még a szobában hagyott dolgokon is vékony porréteg rakódik le néhány óra alatt. És napközben mindig erős a szél. Ez a szél, a forrósággal és az alacsony páratartalommal együtt hihetetlenül szárít. Minden nagyon rövid idő alatt megszárad.

Ilyen időben természetesen nem terveztük túl a napunkat. Napkelte után elmentünk Ahmed Múszával Núriba napatai piramisokat nézni, talán a legrégibbeket Szudánban, ami állapotukon is meglátszott, majd reggeliztünk egy egyiptominál a szúkban. Tíztől délután fél ötig pihenéssel töltöttük az időnket, meg ivással. Késő délután összesezdtük magunkat, és megnéztünk két sírkamrát el-Kurruban, ahol mi az ókori falfestményeket, egy egyiptomi társaság pedig minket fotózott.

piramisok napnyugtakor Kerimában

Napnyugta után visszamentünk Gebel Barkalhoz, ami a szállásunktól sétatávolságra van, és készítettünk pár szép képet a piramisokról. A ghaffír leült mellénk, és szótlanul, türelmesen megvárta amíg végzünk, majd elkísért minket a főútig, mert napnyugta után nem hagyhatja magára a turistákat.

Este finom grillcsirkét vacsoráztunk a piacon, interneteztünk egy netcaféban, ittunk két frissen facsart mangólevet, és ezzel be is fejeztük a mai napot. Hazafelé megosztottuk riksánkat egy fiatal nigériai focistával, aki most itt, Szudánban játszik.

Holnap reggelre Ahmed Músza segítségével a buszállomáson feliratkoztunk az atbarai buszra, amit kíváncsi tekintetekkel két, nyakig zsákba csomagolt kecske nézett végig a földön fekve.