Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 16., hétfő
Helyszín: Begrawijja, Szudán

Éjszakázás a piramisoknál.

a begrawijjai buszon

Változtattunk meroéi tervünkön. A tegnapiak után arra jutottunk, hogy Szudánban inkább rászánjuk az időt az utazásra, ahogy kell. Reggel nyolcig aludtunk a Kawther nevű szállodánkban, ahol csupa gyanús alak dolgozott. Kényelmesen összekészülődtünk, megreggeliztünk, fogtunk egy tuk-tukot a piacra, vásároltunk négy üveg vizet és egy kiló banánt, majd a taxisokat elkerülve felszálltunk a begrawijjai buszra, ami fejenként öt fontért elvitt minket az ősi Meroé városához. A busz sajnos nem a piramisoknál tett le minket, így déli egy óra körül egy jó órás sivatagi gyaloglás várt ránk teljes felszerelésben. A közeli Begrawijja egy falu, taxit csak Sendiből lehetett volna hívni, ahonnan jöttünk, ami értelmetlen lett volna.

A piramisoknál kedvesen fogadtak minket. Sokat segít a dolgokon, hogy egyre jobb az arab kommunikációm. Szudánban lehetetlen lenne arab nélkül boldogulni, Ahmeden kívül eddig senki se beszélt olyan szinten angolul, hogy akár minimális társalgást lehetne vele folytatni vagy útbaigazítást kérni. A turizmustól érintetlen Szudánban még mindig az arab a lingua franca, több, mint ezer éve. A szudáni arab egyébként nekem szebb, mint az egyiptomi, már annyiban, hogy közelebb áll az irodalmi arabhoz szókincsében és kiejtésében is.

árnyékban a ghaffír kunyhójában Meroéban

Most kicsit pihenünk az árnyékban a környék egyetlen épületének tornácán, mert odakinn elviselhetetlen a hőség. Később körbejárjuk a piramisokat, amiből itt több tucatnyi van, és itt fogunk aludni. Napkeltekor készítek még néhány képet, majd reggel továbbindulunk Kartúmba.

Meroét mondják Szudán top turista-látványosságának. Tévedés ne essék, ettől még nincs itt se egy eladó, se egy szálloda, se egy idegenvezető. Se turisták, ami azt illeti. Csak a sivatag, a hőség és a piramisok. A fekete fáraók nem adták fel piramisépítési szokásukat azután sem, hogy ide költöztek Gebel Barkalból. Sőt, itt lendültek bele csak igazán, több mint száz piramis van a környéken.

Négyen vannak itt az őrök rajtunk kívül. Ammo Hamidnak hívják azt, aki a főnöknek tűnik. Kipakolt egy pokrócon nekünk néhány furcsa szuvenírt, amin ő maga is csak nevetett, és nem sokkal később el is csomagolta. Volt közte a késtől az állati amulettekig sok minden. Megengedte, hogy az őrbódé verandáján vagy bárhol a környéken eltöltsük az éjszakát. A negyedik ember egy tevés volt, aki érkezésünkkor elénk tevegelt, felajánlotta, hogy ha szeretnénk, körbevisz minket a piramisoknál. Mi nem kértük, és többet nem is ajánlkozott. Más ez, mint Egyiptom!