Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 19., csütörtök
Helyszín: El-Gedáref, Szudán

Belázasodtam.

el-gedárefi utca az erkélyről
el-gedárefi utca az Amir erélyéről

A Dubai Hotel étteremben mindenki aludt még a reggel hétre megbeszélt reggelinkkor. Ez két következménnyel járt a mai, hosszú napunkra nézve.

Egyrészt lekéstük a nyolcórai el-gedárefi buszt. Vagyis lekéstük volna, ha Szudánban ezt a fogalmat ismernék. Utolsókként szálltunk fel nyolc húszkor, már csak ránk vártak. Pedig minibusz helyett taxit fogtunk a szálloda előtt. A taxist épp akkor kaptuk el a sarkon, amikor kihozták a teáját. A forró teát egész úton a kezében egyensúlyozva vitt ki minket a pályaudvarra. Ott már várt ránk a hordárok hada. Annyira buzgók voltak, hogy majdnem még egy jegyet is vettek nekünk, hiába lobogtattam a kezemben a tegnap megvásároltat.

Másrészt, a sebtében összedobott reggelivel összeszedtem valami lázas hasmenést, ami most estére teljesedett ki. Nemrég 37,9 fokos lázat mértem.

A reggelihez használt alapanyagok valószínűleg még tegnapiak voltak, tojás, sajt, zöldségek, fúl, ki tudja hogyan tárolva. Már a reggeli után rossz volt a hasam, ami délutánra szédülésbe, estére durva hasmenésbe, lázba és étvágytalanságba torkollt. A tünetek alapján még a malária gyanúját sem lehet elvetni, bár eddig elvileg nem jártunk maláriás területen. Mindenesetre este feleszkábáltuk a szúnyoghálónkat az ágyunk fölé, és be is fújtuk magunkat éjszakára, mert a sivatagi Núbiával ellentétben Szudánnak ez a délkeleti része már tényleg maláriás terület. Az egyetlen ilyen szakasz egész utunk során, mert az etióp magashegyek már megint nem lesznek azok. Igyekeztünk úgy tervezni az utat, hogy csak a minimális időt töltsük ezen a részen.

A mostani, az Amir Hotel egyébként az eddigi leglepukkantabb szállásunk. Az Amir mindennek megfelel, amilyennek az ember egy igazi, igénytelen afrikai szállodát elképzel. Mi saját fürdőt kértünk, de a szobák többségéhez közös fürdő és WC tartozik. A közös mellékhelység higiéniáját inkább hagyjuk.

Az ajtót kívülről egy gagyi lakat zárja, belülről pedig egy retesz, és egy spalettából, egy üveges ajtóból és egy sötétítő függönyből áll. Az ablakokon szintén spaletta van, az üvegei kitörve. Sem az ablakon, sem az ágy fölött nem része a szoba tartozékainak a szúnyogháló, így a szúnyogok szabadon jöhetnek-mehetnek. Szerencsére felkészültek vagyunk, és hoztunk magunkkal saját szúnyoghálót.

A berendezés két alap ágy, amit éjszakára összehúztunk, egy sámli, egy szekrény, egy fésülködőasztal és egy ventilátor a plafonon. Az egész szoba egy sötét, piszkos lyuk, amiből egy még sötétebb fürdő nyílik egy fémajtón keresztül. A szobához erkély is tartozik, ami az egykori vasútállomás felé néz. Ilyen körülmények között töltöm lázasan, ágyban fekve az estét.

Az ötórás ideút még élmény volt. Kezdődött a kartúmi külvárosokban, ahol a házak között kecskéket, tevéket és szamarakat hajtanak, majd a termékeny, zöld Gezíra régió következett, ami a Fehér- és a Kék-Nílus által közrefogott „sziget”. Wád-Medáni után minden megváltozott: az eddig uralkodó lapos vályogházakat felváltották a kúp alakú, nádtetős kunyhók, a szavannán megjelentek az üde zöld erdők és a legutóbbi esőzések belvizei. A kecskéket felváltották a marhák, a sík tájat a dombok.

Az út során tizenhárom alkalommal kellett megállnunk rendőri ellenőrzőpontok miatt. Számoltam.

El-Gedáref nyüzsgő piacváros, Afrika több régiójának találkozásánál, annak minden érdekességével és igénytelenségével. Amennyire jótékony ez az éghajlat a környezet számára, annyira hátrányos a városokban. A poros utcák itt már inkább sárosak, a levegő nehéz. Egész délután vécépapírt kerestünk a piacon, de sehol sem értették a „hivatalos” „warag toalet” kifejezést, és ezt annyira elmutogatni se tudtuk. Aztán bementünk egy boltba vízért, ahol megláttam pár tekercset hátul a legfelső polcon!

Jelenlegi állapotomban nincs erőm és gyomrom a kinti káoszhoz, és nem nagy baj, hogy az este nagy részét az ágyon töltjük sötét szobánkban. Az utcán késő estig hangosan zajlott az élet, ami beszűrődött a spalettákon.