Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 18., szerda
Helyszín: Kartúm, Szudán

Afrika legkellemesebb fővárosa?

az el-Níl út Kartúmban

A mai napunkat bolyongással töltöttük Kartúmban, mert amúgy olyan klasszikus látnivaló itt nincs.

A nap első fele azzal telt, hogy megvettük jegyeinket El-Gedárefbe, holnapra. Reggel maga a szálloda-igazgató fogadott minket, aki külön figyelmet fordított ránk, európaiakra. Elhelyeztünk nála némi készpénzt a széfben, amiről pontos nyugtát adott, aláírással, pecséttel. Váltottunk nála pénzt is, az eddigi legjobb árfolyamon, ami saját bevallása szerint is még egy tízessel rosszabb volt az utcainál. Így a kilenc nappal ezelőtti wádi-halfai „jó vételről” utólag kiderült, hogy valójában nem is volt annyira jó. Az asszuáni kiváló ajánlatokat meg inkább hagyjuk. Panaszkodtunk nála a tegnapi mosatás miatt, mivel két feliratos szuvenír pólómat tönkretettek. Szétvasalták rajtuk a feliratot. Az elsőt még értem, hogy véletlen volt, na de a második? Megpróbálta később kijavíttatni a tisztítóban, ami persze borítékolható volt, hogy nem fog sikerülni. De így nem kellett kifizetnünk a mosatást, és többen nagyon sokszor elnézést kértek az incidens miatt. Végül pedig útbaigazított minket az El-Mína el-Barri buszpályaudvarra, ami magyarul szó szerint „szárazföldi kikötőt” jelent.

Amikor megérkeztünk, kézről kézre adtak minket az emberek, mígnem egy hátsó irodában kötöttünk ki, ahol hellyel kínáltak minket, majd kis idő elteltével soron kívül a kezünkbe nyomták a jegyeinket. Holnap nyolckor indulunk El-Gedárefbe, öt óra az út.

fűszeres az omdurmáni szúkban

A nap második részében barangoltunk a városban. Körbenéztünk a híres omdurmáni szúkon, aztán hazasétáltunk az el-Níl (Nílus) úton a Kék-Nílus partján.

Az ókori Núbia szétesése után először a kereszt, azután a félhold zászlaja alatt hódítók érkeztek a Szudánba. Több kisebb-nagyobb afrikai királyság civakodott a területen Mohamed Ali seregeinek érkezéséig, aki a XIX. században fokozatosan Egyiptomhoz csatolta az egészet. Kartúmot az egyiptomiak hozták létre a Kék- és a Fehér-Nílus összefolyásánál, és néhány éven belül Afrika egyik legnagyobb rabszolgapiacává avanzsált.

Omdurmán a Fehér-Nílus túloldalán fekszik, ami a Mahdi fővárosa volt. Eredeti neve Mohamed Ahmed volt, egy vallási vezető Dongola környékéről, aki azt hiredette magáról, hogy ő a Mahdi, az iszlám messiás. Felvette a kalifa címet, és szent háborút hirdetett az egyiptomiak ellen. Haza is tessékelte őket egész Szudánból, amit csak több, mint tíz évvel később a brit hadsereg szerzett vissza, az európai gyarmatosítók Afrikai versenyfutásában.

Ma Kartúm az egyik legújabb olaj-főváros a térképen, és komoly beruházások érkeznek a városba, elsősorban Kínából és a Perzsa-öbölből. Omdurmán megmaradt a tradicionális városrésznek, és itt van Szudán legnagyobb piaca, vagyis „szúkja”.

egy afrikai nap végén

A szúk forgataga érdekes volt, de építészetileg vagy látványosságban messze elmarad Isztambul, Kairó, a háború előtti Damaszkusz, vagy bármely iráni város bazárjához képest. A Mahdi síremléke, ami a város jelképének is mondható, mint egyetlen viszonylag régi és jellegzetes építészeti alkotás, zárva volt. A Mahdi földi maradványai egyébként sincsenek már itt, hamvait az angolok a Nílusba szórták, attól tartva, hogy valamiféle Mahdi-kultusz alakul ki.

Meg tudtuk nézni utódjának egykori puritán házát, ami ma múzeum, aztán átsétáltunk a Fehér-Nílus-hídon, és pihentünk egy kicsit a Fehér- és Kék-Nílus összefolyásánál, a Mogran vidámparkban, ahol hozzánk hasonlóan csupa fiatal pár andalgott. Végigsétáltunk a parton, röpke egy óra alatt megnéztük a Szudáni Nemzeti Múzeumot, és hazasétáltunk. A múzeumban szinte senki se volt rajtunk kívül, pedig sok érdekes núbiai tárgy van benne. Legszebb része azonban a felső szint, ahol Faraszból, Núbia egyik keresztény kori fővárosából származó freskók vannak. Faraszt is örökre elöntötte a Nasszer-tó, ami maradt belőle, az itt van a múzeumban.

Látnivalók helyett az élményt a város hangulata jelentette. Mindenki kedvesen és kíváncsian közeledett felénk. Amikor a Fehér-Nílus-hídon átsétáltunk, például dugó volt, és szinte minden egyes elhaladó autó ablakából ránk köszöntek vagy integettek nekünk.

A két nílus összefolyásánál, a Mogrannál, ahogy itt hívják, egy modern Kartúm van épülőben azon az elefántormány alakú félszigeten, amiről a város a nevét kapta. Egymás mellett él itt a modern és a vidéki Szudán. Kár, hogy végül csak egy napot szántunk rá, mert nagyon szimpatikus hely, sokkal inkább, mint Kairó. Mindenre rácáfol, amit eddig afrikai fővárosokról hallottam.