Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Corniche. Alexandria, Egyiptom. Gebel Barkal. Kerima, Szudán. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Apademak-templom. Naga, Szudán. Óváros. Kairó, Egyiptom. Núbiai lányok. Szoleb, Szudán. Hórusz-templom. Edfu, Egyiptom. Napatai piramisok. Núri, Szudán. Fűszerpiac. Omdurmán, Szudán. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Királyok Völgye. Lukszor, Egyiptom. Csónakos fiú. Bahir Dar, Etiópia. Királyi Körzet. Gonder, Etiópia.Ámon-templom. Karnak, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Amhara gyerekek. Tisz-Abbai, Etiópia. Datolyaszüret. Szoleb, Szudán. Amhara földműves. Szemien-hegység, Etiópia. Bibliotheca Alexandrina. Alexandria, Egyiptom. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Szemien-hegység Nemzeti Park, Etiópia. Ahmed Músza családja. Kerima, Szudán. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Gízai piramisok. Gíza, Egyiptom. Tana-tó. Bahir Dar, Etiópia. Nap-templom. Abu-Szimbel, Egyiptom. El-Doqqi. Gíza, Egyiptom. Núbiai falu. Asszuán, Egyiptom. Tisz-Isszat-vízesés. Tisz-Abbai, Etiópia. Nemzeti Múzeum. Kartúm, Szudán. Tiran-szigetek. Sarm el-Sejk, Egyiptom. Citadella. Kairó, Egyiptom. Imet Gogo, 3926m. Szemien-hegység, Etiópia. Ámon-templom. Szoleb, Szudán. Mohamed Hámid bácsi. Szoleb, Szudán. Debre Berhan Szelasszié-templom. Gonder, Etiópia. Nyomolvasó. Szemien-hegység, Etiópia. Kék-Nílus. Bahir Dar, Etiópia. Asszuán, Egyiptom. Napatai piramisok. Kerima, Szudán. Földközi-tenger. Alexandria, Egyiptom. Mahmúd, a núbiai. Asszuán, Egyiptom. Dzsószer fáraó halotti komplexuma. Szakkara, Egyiptom. Meroéi piramisok. Begrawijja, Szudán.

2013. szeptember 5., csütörtök
Helyszín: Asszuán, Egyiptom

A felukka.

Mahmúddal az első katarakta felé
Mahmúddal az első katarakta felé

Reggel fürdéskor egy aprócska piros kígyó fogadta Adrit a kádban, amit szimplán lemostunk a lefolyóba, hazaküldve a mamához a Nílusba.

Ma van a házassági évfordulónk. Ezt egy romantikus nílusi felukkázással ünnepeltük meg.

Mahmúd úgy alakította, hogy végül teljesen az lett a program, amit eredetileg ajánlott. Reggeli után, kilenckor indultunk, mert a reggelit valamiért nem lehetett korábbra kérni. Felmentünk az első katarakta zúgóin, ami elég izgalmas volt, majd lecsorogtunk kreuzban a Níluson, egész Asszuánon keresztül. A nap végén halat és csirkét ebédeltünk Asszuán alatt, egy nyugis helyen kikötve.

Vitorlázóként nekem külön élmény volt a felukka működését és felépítését megfigyelni, amit még kormányozhattam is. Mahmúd egy időre teljesen rám bízta a hajót, amíg ő felkúszott az árbocra szerelni. A felukka egy egyszerű felépítésű, egyvitorlás dingi. Árboca elég rövid, de ehhez kapcsolódik a sajátos alakú vitorla első élét rögzítő rúd, ami 21 méter magas. A vitorla alsó éle egy másik rúdhoz van rögzítve kötelekkel, ezt hívhatjuk bummnak. A két rúd egymáshoz közelíthető vagy egymástól távolítható, amivel változtatható a vitorla felülete, ami a reff ősi módszere lehet. A behúzókötél, a sott a hajó tatján van rögzítve. A vitorla anyaga vászon, a hajótest fém, a fedélzet, a dekk fa, a pufferek autógumik.

mai ebédünk szőnyegen felszolgálva
mai ebédünk szőnyegen felszolgálva

A vitorlázat, és az egész felukka felépítése nagyon praktikus és egyszerűvé teszi a hajó kezelését, ami lényegében hasonló bármely modern, háromszög vitorlájú hajóhoz. A mindig északkeleti passzátszélben majdnem hátszélben, raumban hasítanak a Nílus folyásával szemben, lefelé pedig a sodrás irányában parttól partig kreuzolnak. A svertet ennek megfelelően felhúzzák vagy leengedik. A kormánylapát hatalmas, de nem lefelé, hanem hátrafelé nyúlik. Óriási erők vannak rajta már közepes szélben is.

Nagyon izgalmas volt így felmenni a kataraktán. A sodrásban olyan erővel kellett ellentartani a kormányt, hogy Mahmúd a lábával kitámasztotta magát a hajó oldalához, és teljes testével nekifeszült a kormányrúdnak. Azokat a helyeket kellett ügyesen keresni a Nílusban, ahol kicsit kisebb a sodrás, és sziklák sincsenek. Túl nagy kormányzásnál viszont az áramlat könnyen oldalra fordította az egész felukkát. Amikor kicsit alábbhagyott a szél, akkor meg a sodrásban visszafelé csorogtunk, elveszítve a kínkeservesen megszerzett métereket. Mahmúd nagyon bízhatott bennem, mert újra szerelni indult, kezembe nyomva a kormányt, úgyhogy ezt is volt szerencsém kipróbálni. Maximális odafigyelést igényel.

Van „autopilot” is a felukkán, ami egy kötél, amivel a kormányrudat oldalra ki lehet kötni, megkönnyítve a hosszú távú megtartását. Enélkül lehetetlen is volna a hosszabb utazás. A hajón minden rögzítés kötelekkel, csomókkal és facsigák segítségével van megoldva. Nincsenek csörlők sem. Óriási élmény volt.

Asszuán a Ferial-kert felől
Asszuán a Ferial-kert felől

A felukkázás után még sétálgattunk egyet Asszuánban, végig a corniche-on a Ferial-kertig, ahonnan szép a kilátás az egész városra, majd vissza a piacon keresztül.

Asszuán Lukszorhoz hasonlóan ki van ürülve. Hatalmas luxushajók, úszó szállodák tucatjai, ha nem százai állnak kikötve a Nílus partján. El sem férnek egymás után a parton, ötösével vannak egymás mellé kötve. Az összes asszuáni felukka, több száz, szintén mind ki van kötve, alig egy-egy mozgolódik a folyón. Ugyanígy a motorcsónakok. A szállodák üresek, ha egyáltalán be nem zártak, az utazási irodák redőnyei lehúzva. A látnivalók üresen várják az arra tévedő látogatót.

Este komppal jöttünk át a nyugati partra, a núbiai faluba. Az utca túloldalán, a jó fej péktől vettünk némi kenyeret, ugyanis holnap reggel Daviddel, a ház harmadik lakójával, minibusszal elmegyünk Abu-Szimbelbe, insalláh, إن شاء الله.

A szállás üzemeltetője a csendes Habibi és szép núbiai felesége, a tulaj pedig Szádik. Mind kedves emberek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése